Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.
Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane. Kontakt z odpowiednio dobranym zwierzęciem działa na młodego człowieka w sposób wieloaspektowy, wpływając zarówno na jego rozwój emocjonalny, jak i fizyczny. W ostatnich latach zauważalnie więcej placówek oświatowych decyduje się na wprowadzenie zooterapii w formie cyklicznych zajęć, dostrzegając jej wartość jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania.
✔ Rozwój emocjonalny: zajęcia z udziałem zwierząt pomagają dzieciom w nauce wyrażania emocji, rozwijają empatię oraz umiejętności radzenia sobie z trudniejszymi odczuciami.
✔ Zwiększenie motywacji do nauki: obecność zwierząt w procesie edukacyjnym może zwiększać zaangażowanie dziecka i zachęcać je do aktywności. Dzieci, które mają trudności w nauce, mogą odczuwać większą motywację do uczestniczenia w zajęciach, gdy są związane z interakcją ze zwierzętami.
✔ Rozwój społeczny: maluchy uczą się współpracy, cierpliwości i szacunku do innych istot żywych. Zajęcia z udziałem zwierząt pomagają dzieciom w nawiązywaniu więzi społecznych z rówieśnikami, a także z dorosłymi.
✔ Pomoc w terapii dzieci ze spektrum autyzmu: zooterapia jest stosowana w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, pomagając im w poprawie zdolności komunikacyjnych i społecznych.
✔ Rozwój umiejętności motorycznych: zajęcia z alpakami czy psami angażują dzieci w różne formy aktywności fizycznej, jak np. spacerowanie, co wspomaga rozwój motoryki dużej i małej.
Prowadzisz placówkę oświatową? Wykorzystanie dziennika elektronicznego ELF EDU® w kontekście zooterapii może znacząco usprawnić organizację pracy i procesu terapeutycznego:
✔ Zoptymalizowana organizacja dokumentacji dzięki oddzielnym dziennikom: do każdej formy zooterapii możemy założyć oddzielny dziennik specjalistyczny, co zapewnia przejrzystość, lepszą segregację i porządkowanie danych.
✔ Sprawniejsza komunikacja: poprzez aplikację można natychmiastowo informować rodziców o modyfikacjach w harmonogramie zajęć, takich jak zmiana daty terapii, co zapewnia lepszą organizację i minimalizuje ryzyko nieporozumień.
✔ Interaktywność i multimedialność: zamieszczone w dzienniku elektronicznym zdjęcia i materiały multimedialne z odbytych zajęć, stanowią cenne narzędzie diagnostyczne zarówno dla rodziców, którzy mogą śledzić postępy dziecka, jak i dla terapeutów, którzy dzięki nim mogą dokładniej ocenić reakcje podopiecznego oraz postępy w terapii.
✔ Wspomaganie procesu ewaluacji: mamy możliwość ułatwionej analizy terapii na różnych etapach. Dzięki zapisom o postępach dzieci można z łatwością ocenić, które cele zostały osiągnięte i co należy zmodyfikować w dalszym procesie terapii.
Zooterapia staje się coraz bardziej popularną metodą wspierania rozwoju dzieci, szczególnie tych, które borykają się z wyzwaniami rozwojowymi. Kontakt ze zwierzętami, takimi jak psy, alpaki czy konie, pozytywnie wpływa na emocjonalny, społeczny i fizyczny rozwój dzieci, pomagając w nauce wyrażania emocji, zwiększając motywację do nauki oraz wspierając rozwój motoryczny. Coraz więcej placówek oświatowych dostrzega korzyści płynące z włączenia zooterapii do edukacji, a nowoczesne narzędzia, takie jak dziennik elektroniczny ELF EDU®, wspierają organizację pracy i komunikację w terapii.
neurologopeda, pedagog specjalny,
polonistka, terapeuta pedagogiczny
BIBLIOGRAFIA
Black A., Sypiając z kotem. Tajemnice felinoterapii, e-book, 2015.
Kokocińska A. M., Kaleta T., Zooterapia z elementami etologii, Kraków, 2017.
Kuślewicz B., Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania, Kraków, 2022.
Sipowicz K., Najbert E., Pietras T., Dogoterapia, Warszawa, 2016.
Szczucka E., Sokołowski M., Hipoterapia w leczeniu zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci, Poznań, 2023.