Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

March 20, 2025
ELF EDU® Dziennik

PRZEŁOMOWE ZMIANY W FINANSOWANIU OŚWIATY - NOWA PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO SYSTEMU EDUKACJI

Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.

Dotychczasową część oświatową subwencji ogólnej zastąpi kwota potrzeb oświatowych, która będzie przeznaczona na realizację zadań oświatowych przez samorządy oraz  na finansowanie dotacji dla prywatnych placówek oświatowych. Kwota potrzeb oświatowych na jednego ucznia stanie się podstawą obliczania dotacji oświatowej, zastępując dotychczasową subwencję. W 2025 r. kwota ta wyniesie 9477 zł, co oznacza wzrost o 486 zł w stosunku do roku 2024.

Dodatkowo, dotacja przedszkolna zostaje zniesiona, a finansowanie uczniów w wieku od 2,5 do 5 lat będzie oparte na kwocie potrzeb oświatowych.

W celu obliczenia potrzeb oświatowych jednostki samorządu terytorialnego na rok 2025, przyjmuje się potrzeby oświatowe obliczone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na podstawie danych według stanu na dzień 15 maja 2024 r.

 

NOWY MECHANIZM NALICZANIA ŚRODKÓW

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 18 grudnia 2024 r. wprowadza między innymi zmiany w sposobie przyznawania subwencji dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczniowie uczęszczający do oddziałów integracyjnych będą dotowani na podstawie wagi 9,500, natomiast uczniowie oddziałów specjalnych na podstawie wagi 10,000. Zasady finansowania kształcenia specjalnego w wyżej wymienionych oddziałach pozostają bez zmian. Nie zmienią się również zasady wypłacania dotacji na WWR, natomiast finansowanie uczniów w oddziałach ogólnodostępnych zostanie uwarunkowane od sumy liczby godzin wsparcia realizowanego dla ucznia na podstawie posiadanego przez niego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jak również IPET-u, czyli Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.

Waga P88 = 9,500 gdy liczba godzin wsparcia jest większa niż 10;

Waga P89 = 7,100 gdy liczba godzin wsparcia jest większa niż 5 i mniejsza lub równa 10;

Waga P90 = 3,600 gdy liczba godzin wsparcia jest większa niż 2 i mniejsza lub równa 5;

Waga P91= 1,500 gdy liczba godzin wsparcia jest mniejsza lub równa 2 i nie jest równa 0;

W kontekście szkół, mowa o wagach P8-P13.

W sytuacji, gdy szkoły i przedszkola zapewnią 10 lub mniej godzin wsparcia, dotacja na uczniów z niepełnosprawnościami będzie niższa niż było to do tej pory.

LICZBA GODZIN WSPARCIA A WYSOKOŚĆ DOTACJI

Jednostki dotowane będą miały obowiązek comiesięcznego wykazywania liczby godzin wsparcia realizowanego na rzecz uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w oddziałach ogólnodostępnych. Liczba godzin wsparcia jest wprowadzana do Systemu Informacji Oświatowej (SIO) na podstawie, której będą określane i wypłacane konkretne kwoty dotacji, na poszczególnych uczniów. Artykuł 12 ustawy o Systemie Informacji Oświatowej (SIO) precyzuje, jakie dane należy gromadzić i umieszczać w systemie. Dla dyrektorów placówek oświatowych wiąże się to z koniecznością regularnego śledzenia danych oraz dostosowywania się do ewentualnych zmian w wysokości otrzymywanej dotacji.

Liczba godzin wsparcia zgodnie z Rozporządzeniem ME oznacza sumę:

§  „tygodniowej liczby godzin zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów (…)”;

§  „tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym(…)”;

§  „połowy tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, organizowanych w grupie (…)”;

§  „tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi (…)”;

§  „tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez specjalistów zatrudnionych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi (…)”,

§  „tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez pomoc nauczyciela dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi (…)”.

OKRES ADAPTACYJNY

Warto zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 107 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego od dnia 1 stycznia do ostatniego dnia miesiąca aktualizacji dotacja udzielana jest na dotychczasowych zasadach. Po pierwszej aktualizacji dotacji, która będzie miała miejsce w marcu 2025 roku, zostanie wdrożony nowy system. 

Reasumując, wprowadzone z nowym rokiem zmiany mają na celu usprawnienie finansowania edukacji przedszkolnej, lepsze dopasowanie dostępnych środków do rzeczywistych potrzeb oraz zapewnienie stabilnych źródeł finansowania dla jednostek samorządu terytorialnego. Z perspektywy długoterminowej, może to prowadzić do poprawy jakości opieki i edukacji przedszkolnej w Polsce. Zachęcamy do zakupu aplikacji ELF EDU®, która pomoże skutecznie zarządzać nowymi obowiązkami, zapewniając łatwość obsługi i pełną zgodność z obowiązującymi przepisami.

ŹRÓDŁA:

Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 2024 poz. 1572),

Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U.2024.152),

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz.U. 2024 poz. 1930).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Aktualności

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
ELF EDU® Dziennik
March 31, 2025
Prawo

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Nowe regulacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkola mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu edukacji dzieci. Choć zmiany wprowadzają wyższe wymagania, ich celem jest zapewnienie, że osoby pracujące w przedszkolach posiadają odpowiednie przygotowanie i kompetencje do pracy z najmłodszymi.
ELF EDU® Dziennik
March 24, 2025
Finanse

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Rozliczanie dotacji oświatowej jest procesem wymagającym przejrzystości, zgodności z przepisami i odpowiedniej dokumentacji. Właściwe rozliczenie zapewnia prawidłowe wykorzystanie środków publicznych.
ELF EDU® Dziennik
March 23, 2025
Edukacja

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Kompetencje cyfrowe to klucz do sprawnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają i stają się obecne w każdym aspekcie życia współczesnego człowieka. Dlatego ważne jest to, aby starać się rozwijać owe kompetencje już od najmłodszych lat. Nie należy tego mylić z bezrefleksyjnym korzystaniem z tabletów czy telefonów. Chodzi o mądre, świadome i bezpieczne wprowadzanie dziecka do świata narzędzi cyfrowych.
ELF EDU® Dziennik
April 1, 2025
Prawo

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Każde przedsięwzięcie, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak opieka nad dziećmi, wymaga dokładnego przygotowania. Chcąc stworzyć miejsce, które będzie nie tylko bezpieczne, ale i sprzyjające rozwojowi maluchów, odpowiadasz na rosnącą potrzebę rodziców, którzy pragną zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę w pierwszych latach życia. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie kroki, które należy podjąć, aby założyć żłobek w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na założenie przedszkola. Wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną, a także rosnący odsetek dzieci uczęszczających do tego typu placówek, stwarza możliwość rozwinięcia własnej działalności. Jednak, aby tego dokonać, konieczne jest spełnienie określonych wymagań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych. W artykule przedstawimy, jak zrealizować ten pomysł oraz omówimy najważniejsze regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Wprowadzenie dzienników elektronicznych w przedszkolach i żłobkach wiąże się z obowiązkiem przestrzegania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Placówki te przetwarzają dane dzieci, ich rodziców oraz personelu, co nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych informacji.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane.
Anna Dębicka
March 20, 2025
Szkolenia dla nauczycieli i specjalistów

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie terapii zajęciowej to nowoczesna przestrzeń szkoleniowa.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Aktualności

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Logopedia to nie tylko ćwiczenia artykulacyjne, ale także wsparcie w komunikacji, terapia mowy i języka oraz pomoc osobom w każdym wieku.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Finanse

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców.
Anna Dębicka
March 6, 2025
Prawo

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!

Zadbaj o najwyższe standardy opieki i edukacji w swojej placówce dzięki narzędziu, które usprawni pracę kadry, ułatwi codzienną komunikację z rodzicami i pozwoli lepiej dbać o rozwój dzieci.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

‍Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025