‍Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

March 5, 2025
ELF EDU® Dziennik

Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku -  zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Każdy z nas ma z nimi do czynienia, niezależnie od wieku czy miejsca w którym się znajduje. W obliczu tak dużej cyfrowej przemiany zaczynamy coraz częściej zastanawiać się nad tym, jak te nowoczesne technologie wpływają na życie dzieci i w jaki sposób mogą wspierać ich rozwój, szczególnie w kontekście edukacyjnym. Technologie nie tylko zmieniają tradycyjny sposób nauczania, ale także same procesy uczenia się, wprowadzając większą dynamikę i różnorodność. Dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym dzieci mają możliwość nauki w sposób kreatywny, a także łatwiej przyswajają zdobytą wiedzę. To sprawia, że proces nauki staje się przyjemniejszy i bardziej efektywny.

Dostępność i zróżnicowanie materiałów edukacyjnych w kontekście nowoczesnych technologii w edukacji.

Nieograniczony dostęp do materiałów edukacyjnych sprawia, że zarówno uczniowie, jak
i nauczyciele, mogą dostosować plan pracy do bieżących potrzeb. Nowoczesne technologie umożliwiają dostęp do wielu materiałów edukacyjnych. Dzięki internetowi uczniowie mogą korzystać z książek, wykładów, artykułów naukowych, ćwiczeń interaktywnych, odtwarzać wideo, przesłuchiwać podcasty lub czytać e-booki – wszystko dostępne w dowolnym momencie. To otwiera drzwi do niezliczonych zasobów edukacyjnych, które mogą być wykorzystywane do pogłębiania wiedzy z różnych dziedzin.  Jednym z najistotniejszych aspektów wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji jest zróżnicowanie dostępnych materiałów edukacyjnych. W tradycyjnej edukacji materiał dydaktyczny był ograniczony do podręczników i ćwiczeń przygotowanych przez nauczyciela, podczas gdy nowe technologie oferują szeroką gamę opcji, które można dostosować do różnych stylów uczenia się i indywidualnych potrzeb uczniów.

Narzędzia wspierające naukę dzieci oraz pracę nauczycieli

Nowoczesne technologie w edukacji stają się coraz bardziej powszechne, a  ich rola nie ogranicza się tylko do tradycyjnego wspierania nauczycieli w organizowaniu lekcji. Stanowią one również istotne narzędzie umożliwiające uczniom naukę w sposób bardziej angażujący
i dostosowany do ich potrzeb. Narzędzia które wykorzystujemy w edukacji dzieci powinny uwzględniać potrzeby zarówno dzieci uzdolnionych, jak i tych z trudnościami w uczeniu się, czy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Obraz zawierający osoba, paznokieć, woda, w pomieszczeniuZawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

Dzieci uzdolnione często potrzebują bardziej innowacyjnych metod nauczania, które pozwolą im na rozwijanie swoich pasji i talentów. Technologie mogą w tym przypadku pełnić rolę narzędzi wspierających samodzielne eksplorowanie wiedzy, pozwalając uczniom na tworzenie, eksperymentowanie i odkrywanie nowych zagadnień poza standardowym programem nauczania.
Z kolei dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, mogą zyskać ogromne wsparcie dzięki nowoczesnym technologiom, które wspierają również uczniów z dysleksją, trudnościami w koncentracji, a także pomagają w rozwijaniu umiejętności w zakresie czytania, pisania czy zagadnień z przedmiotów ścisłych. Dzięki temu dzieci mogą pracować w swoim tempie, a nauczyciele mogą łatwiej monitorować ich postępy oraz dostosowywać materiały edukacyjne do ich potrzeb. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają indywidualnego podejścia w procesie nauczania. Nowoczesne technologie mogą wspierać je w rozwoju umiejętności komunikacyjnych, umożliwiając im skuteczniejszą interakcję z otoczeniem. Dzieci mogą korzystać z narzędzi wspomagających komunikację, które wykorzystują obrazy, symbole i dźwięki, ułatwiając im wyrażanie myśli i potrzeb, jak i programów i platform edukacyjnych, przez które mogą rozwijać i usprawniać funkcje poznawcze. „Wprowadzanie i rozszerzanie skali używania nowoczesnych technologii cyfrowych do edukacji stwarza szansę na likwidację barier. Jednocześnie wiąże się z wyzwaniami związanymi z ich odpowiednim wdrożeniem i dostosowaniem do zróżnicowanych potrzeb uczniów.” (źródło)

Do przykładowych narzędzi wspomagających edukację zaliczyć możemy m.in.:

  • platformy e-learningowe – do przeprowadzania webinarów, kursów online,
  • wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR/AR),
  • programy do nauki programowania w tym roboty edukacyjne – wspierają naukę programowania, pomagając rozwijać umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów,
  • platformy i aplikacje edukacyjne - pozwalające na naukę języków obcych, zagadnień matematycznych czy innych przedmiotów poprzez interaktywne materiały, gry, quizy,  aplikacje komunikacyjne dla dzieci z trudnościami w mówieniu,  platformy z audiobookami, materiałami dźwiękowymi dla dzieci z dysleksją czy trudnościami w czytani,
  • interaktywne tablice i projektory – angażowanie uczniów w naukę za pomocą dotykowych ekranów, prezentacji multimedialnych oraz gier edukacyjnych, poprzez które możemy rozwijać m.in. funkcje poznawcze, koordynacje wzrokowo-ruchową, motorykę dużą, percepcje wzrokową czy słuchową.

Nowoczesne technologie w edukacji stwarzają szerokie możliwości zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dzięki nowoczesnym urządzeniom, aplikacjom i platformom edukacyjnym, możliwe jest stworzenie bardziej zindywidualizowanego i angażującego środowiska edukacyjnego, które odpowiada na różnorodne potrzeby dzieci.

Obraz zawierający osoba, człowiek, computer, w pomieszczeniuZawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

Dziennik elektroniczny jako jeden z elementów nowoczesnej edukacji.

W kontekście nowoczesnych narzędzi edukacyjnych dzienniki elektroniczne stanowią istotny element wspierający zarówno pracę nauczycieli, jak i uczniów oraz ich rodziców.

Dla nauczycieli dziennik elektroniczny stanowi narzędzie do:

  • Organizacji pracy: dzienniki elektroniczne pozwalają na łatwe planowanie zajęć, tworzenie harmonogramów, a także na szybkie dodawanie i edytowanie ocen oraz informacji dotyczących pracy uczniów
  • Monitorowania postępów: nauczyciele mogą na bieżąco śledzić postępy uczniów, co ułatwia dostosowanie metod nauczania i materiałów do ich indywidualnych potrzeb. W przypadku dzieci z trudnościami w nauce, dziennik elektroniczny może pomóc w systematycznym zbieraniu informacji o ich postępach.
  • Komunikacji z rodzicami: dzienniki elektroniczne umożliwiają łatwą i bezpieczną komunikację z rodzicami, dzięki czemu nauczyciele mogą na bieżąco informować rodziców  o wynikach dziecka w nauce, terapii,  jego zaangażowaniu w zajęcia czy ewentualnych trudnościach, z jakimi się zmaga.

Dla rodziców zaletą korzystania z  dziennika elektronicznego jest:

  • Bieżąca kontrola postępów: mogą na bieżąco śledzić postępy swoich dzieci, ich obecność na zajęciach, a także oceny i komentarze nauczycieli. Taki dostęp pozwala na szybszą reakcję w przypadku trudności w nauce i wspieranie dziecka w rozwiązywaniu problemów.
  • Zwiększenie zaangażowania: dziennik elektroniczny wspiera zaangażowanie rodziców w edukację dziecka, umożliwiając im lepszą kontrolę nad procesem nauczania i łatwiejszą komunikację z nauczycielami.

Przykładem może być dziennik ELF EDU – system przeznaczony zarówno dla żłobków, jak i przedszkoli w którym możemy m.in.:

  • w bezpieczny sposób przechowywać dane o podopiecznych,
  • prowadzić dzienniki grupowe, jak i specjalistyczne,
  • tworzyć harmonogramy pracy,
  • prowadzić efektywną komunikację: rodzic – nauczyciel,
  • monitorować postępy dzieci.

Aby uzyskać pełnie informacje o dzienniku i jego pozostałych funkcjach zachęcamy do umówienia się na bezpłatną prezentację. (więcej informacji)

Obraz zawierający osoba, ubrania, w pomieszczeniu, komputerZawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

Nowoczesne technologie w edukacji – Czy każdy pedagog, terapeuta ma możliwość wykorzystywania nowoczesnych technologii w swojej pracy? Czy nauczyciele chętnie korzystają  z nowoczesnych technologii?

Niestety, nie każdy wykorzystuje nowoczesne technologie w swojej pracy. Dlaczego?  Odpowiedź jest prosta:

  • Brak środków na finansowanie sprzętów

W wielu placówkach, zwłaszcza tych w mniejszych miejscowościach czy o niższym budżecie, zakup nowoczesnego sprzętu może stanowić dużą barierę. Wysokie koszty urządzeń oraz ich utrzymanie mogą skutkować ograniczoną dostępnością technologii.

  • Brak odpowiednich szkoleń

Nawet jeśli sprzęt jest dostępny, jego wykorzystanie wymaga odpowiednich umiejętności. Wiele osób wciąż nie czuje się pewnie w obsłudze nowoczesnych technologii. Brak odpowiednich programów szkoleniowych i wsparcia w zakresie wykorzystania technologii w pracy pedagogicznej prowadzi do niechęci do ich stosowania.

  • Obawa przed nieznanym (tzw. "Nie dotykam, bo zepsuję")

Wielu nauczycieli, zwłaszcza starszych, może mieć obawy związane z korzystaniem z nowoczesnych technologii, obawiając się, że mogą coś zepsuć lub niewłaściwie wykorzystać dane narzędzie. Tego rodzaju obawy mogą wynikać z braku zaufania do technologii lub braku odpowiedniej edukacji w zakresie korzystania z nowych narzędzi.

  • Brak kompetencji cyfrowych

Choć obecnie coraz więcej osób ma dostęp do technologii w życiu prywatnym, wciąż nie wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie umiejętności, aby wykorzystać technologie w pracy edukacyjnej. Dodatkowo, brak odpowiedniego wsparcia w zakresie rozwoju tych kompetencji sprawia, że wielu nauczycieli wciąż nie wie, jak efektywnie wykorzystać dane narzędzie, by uatrakcyjnić swoje zajęcia. (źródło)

Podsumowanie.

Nowoczesne technologie umożliwiają nauczycielom dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co ma istotne znaczenie w procesie edukacyjnym. Oferują one nie tylko nowe narzędzia edukacyjne, ale także umożliwiają personalizację nauki, wspierają rozwój kreatywności i ułatwiają komunikację oraz współpracę. Mają ogromny potencjał, aby zmienić sposób, w jaki dzieci uczą się i zdobywają wiedzę. Należy pamiętać, że nowoczesne technologie w edukacji to tylko narzędzie. Kluczem do sukcesu jest ich umiejętne wykorzystywanie przez nauczycieli w kontekście potrzeb i możliwości uczniów. Nowoczesne technologie mogą znacząco wspierać proces nauki, ale zawsze muszą być używane w sposób przemyślany, aby nie zastępować, ale raczej uzupełniać tradycyjne metody edukacyjne oraz by korzystać z nich w sposób świadomy i odpowiedzialny. „Ważna jest świadomość, że cyfryzacja i technologiczne unowocześnienie edukacji nie zastąpią dydaktycznej zmiany w kierunku stosowania sprawdzonych metod nauczania i tworzenia środowisk uczenia się w oparciu o najnowszą wiedzę o tym procesie”. (źródło)

Bibliografia:

1. Iwanicka , A., Nowe technologie w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Raport z badań., Studia Edukacyjne, [S. l.], n. 54, 2019, (str.285-294), https://doi.org/10.14746/se.2019.54.16

2. Plichta, A., Bełza-Gajdzica, M., Pilch, A., Zima-Parjaszewska, M., Standard dostępności projektowania e-materiałów, str. 6, Dostępne: https://ibe.edu.pl/pl/?view=article&id=2817:standard-dostepnosci-projektowania-e-materialow&catid=142&highlight=WyJzdGFuZGFyZCIsImRvc3RcdTAxMTlwbm9cdTAxNWJjaSIsInByb2pla3Rvd2FuaWEiLCJlLW1hdGVyaWFcdTAxNDJcdTAwZjN3Il0=

3. Witkowski, J., Dydaktyka rozwoju kompetencji przyszłości, Wydawca Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2022, (str. 177),  Dostępne: https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/publikacje/

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Aktualności

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
ELF EDU® Dziennik
March 31, 2025
Prawo

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Nowe regulacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkola mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu edukacji dzieci. Choć zmiany wprowadzają wyższe wymagania, ich celem jest zapewnienie, że osoby pracujące w przedszkolach posiadają odpowiednie przygotowanie i kompetencje do pracy z najmłodszymi.
ELF EDU® Dziennik
March 24, 2025
Finanse

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Rozliczanie dotacji oświatowej jest procesem wymagającym przejrzystości, zgodności z przepisami i odpowiedniej dokumentacji. Właściwe rozliczenie zapewnia prawidłowe wykorzystanie środków publicznych.
ELF EDU® Dziennik
March 23, 2025
Edukacja

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Kompetencje cyfrowe to klucz do sprawnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają i stają się obecne w każdym aspekcie życia współczesnego człowieka. Dlatego ważne jest to, aby starać się rozwijać owe kompetencje już od najmłodszych lat. Nie należy tego mylić z bezrefleksyjnym korzystaniem z tabletów czy telefonów. Chodzi o mądre, świadome i bezpieczne wprowadzanie dziecka do świata narzędzi cyfrowych.
ELF EDU® Dziennik
April 1, 2025
Prawo

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Każde przedsięwzięcie, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak opieka nad dziećmi, wymaga dokładnego przygotowania. Chcąc stworzyć miejsce, które będzie nie tylko bezpieczne, ale i sprzyjające rozwojowi maluchów, odpowiadasz na rosnącą potrzebę rodziców, którzy pragną zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę w pierwszych latach życia. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie kroki, które należy podjąć, aby założyć żłobek w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na założenie przedszkola. Wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną, a także rosnący odsetek dzieci uczęszczających do tego typu placówek, stwarza możliwość rozwinięcia własnej działalności. Jednak, aby tego dokonać, konieczne jest spełnienie określonych wymagań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych. W artykule przedstawimy, jak zrealizować ten pomysł oraz omówimy najważniejsze regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Wprowadzenie dzienników elektronicznych w przedszkolach i żłobkach wiąże się z obowiązkiem przestrzegania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Placówki te przetwarzają dane dzieci, ich rodziców oraz personelu, co nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych informacji.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane.
Anna Dębicka
March 20, 2025
Szkolenia dla nauczycieli i specjalistów

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie terapii zajęciowej to nowoczesna przestrzeń szkoleniowa.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Aktualności

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Logopedia to nie tylko ćwiczenia artykulacyjne, ale także wsparcie w komunikacji, terapia mowy i języka oraz pomoc osobom w każdym wieku.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Finanse

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców.
Anna Dębicka
March 6, 2025
Prawo

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!

Zadbaj o najwyższe standardy opieki i edukacji w swojej placówce dzięki narzędziu, które usprawni pracę kadry, ułatwi codzienną komunikację z rodzicami i pozwoli lepiej dbać o rozwój dzieci.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

‍Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025