Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.
Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Każdy z nas ma z nimi do czynienia, niezależnie od wieku czy miejsca w którym się znajduje. W obliczu tak dużej cyfrowej przemiany zaczynamy coraz częściej zastanawiać się nad tym, jak te nowoczesne technologie wpływają na życie dzieci i w jaki sposób mogą wspierać ich rozwój, szczególnie w kontekście edukacyjnym. Technologie nie tylko zmieniają tradycyjny sposób nauczania, ale także same procesy uczenia się, wprowadzając większą dynamikę i różnorodność. Dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym dzieci mają możliwość nauki w sposób kreatywny, a także łatwiej przyswajają zdobytą wiedzę. To sprawia, że proces nauki staje się przyjemniejszy i bardziej efektywny.
Nieograniczony dostęp do materiałów edukacyjnych sprawia, że zarówno uczniowie, jak
i nauczyciele, mogą dostosować plan pracy do bieżących potrzeb. Nowoczesne technologie umożliwiają dostęp do wielu materiałów edukacyjnych. Dzięki internetowi uczniowie mogą korzystać z książek, wykładów, artykułów naukowych, ćwiczeń interaktywnych, odtwarzać wideo, przesłuchiwać podcasty lub czytać e-booki – wszystko dostępne w dowolnym momencie. To otwiera drzwi do niezliczonych zasobów edukacyjnych, które mogą być wykorzystywane do pogłębiania wiedzy z różnych dziedzin. Jednym z najistotniejszych aspektów wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji jest zróżnicowanie dostępnych materiałów edukacyjnych. W tradycyjnej edukacji materiał dydaktyczny był ograniczony do podręczników i ćwiczeń przygotowanych przez nauczyciela, podczas gdy nowe technologie oferują szeroką gamę opcji, które można dostosować do różnych stylów uczenia się i indywidualnych potrzeb uczniów.
Nowoczesne technologie w edukacji stają się coraz bardziej powszechne, a ich rola nie ogranicza się tylko do tradycyjnego wspierania nauczycieli w organizowaniu lekcji. Stanowią one również istotne narzędzie umożliwiające uczniom naukę w sposób bardziej angażujący
i dostosowany do ich potrzeb. Narzędzia które wykorzystujemy w edukacji dzieci powinny uwzględniać potrzeby zarówno dzieci uzdolnionych, jak i tych z trudnościami w uczeniu się, czy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dzieci uzdolnione często potrzebują bardziej innowacyjnych metod nauczania, które pozwolą im na rozwijanie swoich pasji i talentów. Technologie mogą w tym przypadku pełnić rolę narzędzi wspierających samodzielne eksplorowanie wiedzy, pozwalając uczniom na tworzenie, eksperymentowanie i odkrywanie nowych zagadnień poza standardowym programem nauczania.
Z kolei dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, mogą zyskać ogromne wsparcie dzięki nowoczesnym technologiom, które wspierają również uczniów z dysleksją, trudnościami w koncentracji, a także pomagają w rozwijaniu umiejętności w zakresie czytania, pisania czy zagadnień z przedmiotów ścisłych. Dzięki temu dzieci mogą pracować w swoim tempie, a nauczyciele mogą łatwiej monitorować ich postępy oraz dostosowywać materiały edukacyjne do ich potrzeb. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają indywidualnego podejścia w procesie nauczania. Nowoczesne technologie mogą wspierać je w rozwoju umiejętności komunikacyjnych, umożliwiając im skuteczniejszą interakcję z otoczeniem. Dzieci mogą korzystać z narzędzi wspomagających komunikację, które wykorzystują obrazy, symbole i dźwięki, ułatwiając im wyrażanie myśli i potrzeb, jak i programów i platform edukacyjnych, przez które mogą rozwijać i usprawniać funkcje poznawcze. „Wprowadzanie i rozszerzanie skali używania nowoczesnych technologii cyfrowych do edukacji stwarza szansę na likwidację barier. Jednocześnie wiąże się z wyzwaniami związanymi z ich odpowiednim wdrożeniem i dostosowaniem do zróżnicowanych potrzeb uczniów.” (źródło)
Do przykładowych narzędzi wspomagających edukację zaliczyć możemy m.in.:
Nowoczesne technologie w edukacji stwarzają szerokie możliwości zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dzięki nowoczesnym urządzeniom, aplikacjom i platformom edukacyjnym, możliwe jest stworzenie bardziej zindywidualizowanego i angażującego środowiska edukacyjnego, które odpowiada na różnorodne potrzeby dzieci.
W kontekście nowoczesnych narzędzi edukacyjnych dzienniki elektroniczne stanowią istotny element wspierający zarówno pracę nauczycieli, jak i uczniów oraz ich rodziców.
Dla nauczycieli dziennik elektroniczny stanowi narzędzie do:
Przykładem może być dziennik ELF EDU – system przeznaczony zarówno dla żłobków, jak i przedszkoli w którym możemy m.in.:
Aby uzyskać pełnie informacje o dzienniku i jego pozostałych funkcjach zachęcamy do umówienia się na bezpłatną prezentację. (więcej informacji)
Niestety, nie każdy wykorzystuje nowoczesne technologie w swojej pracy. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta:
W wielu placówkach, zwłaszcza tych w mniejszych miejscowościach czy o niższym budżecie, zakup nowoczesnego sprzętu może stanowić dużą barierę. Wysokie koszty urządzeń oraz ich utrzymanie mogą skutkować ograniczoną dostępnością technologii.
Nawet jeśli sprzęt jest dostępny, jego wykorzystanie wymaga odpowiednich umiejętności. Wiele osób wciąż nie czuje się pewnie w obsłudze nowoczesnych technologii. Brak odpowiednich programów szkoleniowych i wsparcia w zakresie wykorzystania technologii w pracy pedagogicznej prowadzi do niechęci do ich stosowania.
Wielu nauczycieli, zwłaszcza starszych, może mieć obawy związane z korzystaniem z nowoczesnych technologii, obawiając się, że mogą coś zepsuć lub niewłaściwie wykorzystać dane narzędzie. Tego rodzaju obawy mogą wynikać z braku zaufania do technologii lub braku odpowiedniej edukacji w zakresie korzystania z nowych narzędzi.
Choć obecnie coraz więcej osób ma dostęp do technologii w życiu prywatnym, wciąż nie wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie umiejętności, aby wykorzystać technologie w pracy edukacyjnej. Dodatkowo, brak odpowiedniego wsparcia w zakresie rozwoju tych kompetencji sprawia, że wielu nauczycieli wciąż nie wie, jak efektywnie wykorzystać dane narzędzie, by uatrakcyjnić swoje zajęcia. (źródło)
Nowoczesne technologie umożliwiają nauczycielom dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co ma istotne znaczenie w procesie edukacyjnym. Oferują one nie tylko nowe narzędzia edukacyjne, ale także umożliwiają personalizację nauki, wspierają rozwój kreatywności i ułatwiają komunikację oraz współpracę. Mają ogromny potencjał, aby zmienić sposób, w jaki dzieci uczą się i zdobywają wiedzę. Należy pamiętać, że nowoczesne technologie w edukacji to tylko narzędzie. Kluczem do sukcesu jest ich umiejętne wykorzystywanie przez nauczycieli w kontekście potrzeb i możliwości uczniów. Nowoczesne technologie mogą znacząco wspierać proces nauki, ale zawsze muszą być używane w sposób przemyślany, aby nie zastępować, ale raczej uzupełniać tradycyjne metody edukacyjne oraz by korzystać z nich w sposób świadomy i odpowiedzialny. „Ważna jest świadomość, że cyfryzacja i technologiczne unowocześnienie edukacji nie zastąpią dydaktycznej zmiany w kierunku stosowania sprawdzonych metod nauczania i tworzenia środowisk uczenia się w oparciu o najnowszą wiedzę o tym procesie”. (źródło)
Bibliografia:
1. Iwanicka , A., Nowe technologie w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Raport z badań., Studia Edukacyjne, [S. l.], n. 54, 2019, (str.285-294), https://doi.org/10.14746/se.2019.54.16
2. Plichta, A., Bełza-Gajdzica, M., Pilch, A., Zima-Parjaszewska, M., Standard dostępności projektowania e-materiałów, str. 6, Dostępne: https://ibe.edu.pl/pl/?view=article&id=2817:standard-dostepnosci-projektowania-e-materialow&catid=142&highlight=WyJzdGFuZGFyZCIsImRvc3RcdTAxMTlwbm9cdTAxNWJjaSIsInByb2pla3Rvd2FuaWEiLCJlLW1hdGVyaWFcdTAxNDJcdTAwZjN3Il0=
3. Witkowski, J., Dydaktyka rozwoju kompetencji przyszłości, Wydawca Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2022, (str. 177), Dostępne: https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/publikacje/