Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

March 6, 2025
Anna Dębicka

OKIEM NEUROLOGOPEDY

Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców. Ich reakcje nierzadko wynikają z lęku, niechęci, a także braku dostatecznej wiedzy na temat skuteczności tych metod.  Przez lata w dyskursie społecznym utrwaliło się wiele mitów dotyczących komunikacji wspierającej, co wpływa na jej odbiór i akceptację w procesie terapeutycznym. W tym artykule przyjrzymy się rozwojowi mowy i kompetencji komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu oraz spróbujemy ocenić jaką wartość niesie ze sobą oparcie ich terapii na komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC.

GDZIE JĘZYK MA SWÓJ POCZĄTEK

Proces kształtowania się kompetencji językowych rozpoczyna się już na etapie prenatalnym, uwzględniając zarówno uwarunkowania genetyczne, jak i wczesne doświadczenia sensoryczne, w tym bodźce słuchowe i dotykowe odbierane przez płód. Już od pierwszych prób ssania oraz inicjalnych wokalizacji dziecko wkracza w złożony i długotrwały proces nabywania umiejętności językowych. Stanowią one kluczowe narzędzie poznawcze, umożliwiające eksplorację otaczającej rzeczywistości, nawiązywanie relacji społecznych oraz uczestnictwo w kulturze. Co wpływa na fizjologiczne kształtowanie się języka? Przede wszystkim zmysły, głównie słuch. Jakiekolwiek zaburzenie w tym zakresie powoduje nieprawidłowości1.

Co wpływa na fizjologiczne kształtowanie się języka?

AUTYZM A MOWA

U małych dzieci z podejrzeniem autyzmu rozwój mowy jest prawie zawsze opóźniony. Z badań naukowych z 2007 roku przeprowadzonych przez CH. P. Johnsona oraz S. M. Myersa wynika, że u dzieci z podejrzeniem wstępowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, do czasu zdmuchnięcia pierwszej świeczki na torcie widoczne są trudności w zakresie prewerbalnej komunikacji:

  • brak radosnej mimiki towarzyszącej spojrzeniu;
  • brak podążania wzrokiem za rodzicem;
  • brak nawiązywania kontaktu wzrokowego;
  • brak naprzemiennej wokalizacji w interakcjach z opiekunem;
  • opóźnione gaworzenie lub jego brak do 12. miesiąca życia;
  • ograniczona wokalizacja lub całkowicie nieobecny repertuar gestów, np. machanie „pa-pa” czy wskazywanie palcem
  • brak wokalnej i emocjonalnej ekspresji, np. w postaci dźwięków „ooo” czy „uuu”2.

Około 50% osób ze spektrum autyzmu nie osiąga poziomu mowy, który pozwalałby im na skuteczne zaspokajanie codziennych potrzeb komunikacyjnych3.

Rozwój mowy jest prawie zawsze opóźniony

MOWA? A MOŻE JEDNAK KOMUNIKACJA?

W terapii dzieci ze spektrum autyzmu powoli zmienia się postrzeganie procesu terapeutycznego z nauki nie tyle mówienia, ile funkcjonalnego komunikowania się. Chcąc poznać oczekiwania rodziców dotyczące terapii logopedycznej, dopytuję na czym najbardziej zależy opiekunom, co jest dla nich priorytetem w rozwoju ich dziecka. Najczęstszą odpowiedzią jest rozwój mowy werbalnej. Jednak bardzo szybko pojawia się wytłumaczenie: „(...)żeby powiedział: daj pić, chcę siku. Wytłumaczył, co boli”. Nigdy nie można jednoznacznie przewidzieć czy u dziecka niemówiącego rozwinie się werbalizacja. Prognozowanie w tym zakresie zależy od zbyt wielu czynników, by stawiać pewne diagnozy. Zawsze mówimy jedynie o rokowaniach. Ponadto rozwinięcie umiejętności mówienia u dziecka ze spektrum autyzmu, nie daje gwarancji na to, że będzie ono z nami rozmawiać. Zasadnym wydaje się opracowanie programu terapeutycznego, który uwzględnia wdrożenie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC, mających na celu rozwój funkcjonalnych umiejętności porozumiewania się dziecka.

POSTAWMY SPRAWĘ JASNO

Należy zaznaczyć, że żadna forma interwencji wspomagającej nie jest w stanie w pełni zastąpić mowy. Jednak nauka komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC może być jedyną szansą na możliwość porozumiewania się osoby ze spektrum autyzmu z otoczeniem. Komunikacja wspierająca nie hamuje rozwoju mowy. Dzięki zatrzymaniu słowa w obrazie umożliwia rozwój mowy, kompetencji komunikacyjnych, poszerzanie słownika biernego, ale również umiejętność pisania, czytania i samodzielnej wypowiedzi. Prawidłowe zaplanowanie i systematyczne wdrażanie systemu wsparcia komunikacji, przyczynia się do znacznej poprawy jakości życia dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacyjnym, ale również do zmniejszenia liczby zachowań trudnych4.

RÓŻNORODNOŚĆ DOŚWIADCZEŃ KOMUNIKACYJNYCH

Dzieci w trakcie poznawania systemu językowego ze wsparciem komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC najlepiej uczą się poprzez doświadczanie komunikacji w naturalnym kontekście, w wielu miejscach, z różnymi partnerami komunikacyjnymi, w zróżnicowanych okolicznościach i sytuacjach społecznych5. Dlatego powinny mieć dostęp do swojego narzędzia komunikacyjnego zawsze, nie tylko w środowisku przedszkolnym, w którym pracują z terapeutami, ale również w domowym. Istotne jest zaplanowanie stałego kontaktu pomiędzy osobami pracującymi z dzieckiem nad wprowadzaniem systemu komunikacji wspierającej. Regularna wymiana doświadczeń pomiędzy rodzicami a terapeutami jest niezwykle istotna dla zapewniania ciągłości oddziaływań i do osiągnięcia założonych celów. Na szczęście z pomocą przychodzi nam dziennik ELF EDU, przez który można w szybki i przystępny sposób prowadzić czat oraz przesyłać dodatkowe materiały, tablice komunikacyjne czy symbole.

Z pomocą przychodzi dziennik ELF EDU

PODSUMOWUJĄC

Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC to niezwykle ważne narzędzie w pracy z dziećmi, które z różnych powodów nie rozwijają prawidłowo mowy werbalnej. To nie tylko forma wsparcia, ale i szansa na poprawę jakości życia osób, które w przeciwnym razie mogłyby zostać pozbawione pełnej możliwości komunikacji z otoczeniem. Choć na początku może pojawić się opór ze strony rodziców, wynika on często z nieznajomości skuteczności tej metody. Ważne jest, aby w pełni zrozumieć potencjał AAC i jego pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Dzięki odpowiedniemu wsparciu terapeutycznemu oraz współpracy z rodzicami, każde dziecko może zyskać narzędzie, które pozwoli mu wyrażać swoje potrzeby, pragnienia i emocje. Jako neurologopeda zachęcam rodziców, terapeutów i opiekunów do otwartości na wprowadzenie komunikacji wspierającej jako integralnej części terapii. Im wcześniej podejmiemy odpowiednie kroki, tym większa szansa na to, że dzieci będą mogły w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, budować relacje i rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne. Przede wszystkim nie bójmy się nowych metod – niech staną się one mostem, który łączy dziecko ze światem! Aby jeszcze bardziej wesprzeć proces terapii, warto skorzystać z narzędzi takich jak dziennik ELF EDU, który umożliwia łatwą i efektywną wymianę informacji między rodzicami a terapeutami. Dzięki niemu można na bieżąco monitorować postępy dziecka.

Pamiętajmy: każda forma komunikacji ma wartość. Każda forma komunikacji może być kluczem do sukcesu!

AUTOR

Anna Dębicka
neurologopeda,pedagog specjalny,
polonistka,terapeuta pedagogiczny

ŹRÓDŁA

1/ J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesnainterwencja terapeutyczna, Kraków, 2007, s.162-163.
2/ B. Wilczura, Mowa i komunikacja społecznamałych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – perspektywarozwojowa, s. 70, www.polskietowarzystowlogopedyczne.pl, (dostęp:1.03.2025).
3/ A. Łasocha, Wspomagające i alternatywnemetody porozumiewania się (AAC w pracy nad rozwojem mowy ikomunikacji dzieci z ASD, [w:] Diagnoza i terapia logopedycznamałego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), red. J.Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya, Gdańsk, 2020, s. 363.
4/ E. Dawidek, Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC w terapii niemówiących dzieci z autyzmem – zastosowanie programu Mówik, s. 174, 190,www.polskietowarzystwologopedyczne.pl, (dostęp: 1.03.2025).
5/ E. Dawidek, Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC w terapii niemówiących dzieci z autyzmem – zastosowanie programu Mówik, s. 177,www.polskietowarzystwologopedyczne.pl, (dostęp: 1.03.2025).

BIBLIOGRAFIA

Błeszczyński J., Komunikacja – mowa – język osób z zaburzeniami spektrum autyzmu, Toruń, 2018.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków, 2007.

Dawidek E., Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC w terapii niemówiących dzieci z autyzmem – zastosowanie programu Mówik, www.polskietowarzystwologopedyczne.pl, (dostęp: 1.03.2025).

Grycman M., Kaczmarek B., Podręczny słownik terminów AAC, Kraków, 2017.

Grycman M., Porozumiewanie się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji, Kwidzyn, 2014.

Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, Kwidzyn, 2015.

Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk, 2016.

Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D., Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Gdańsk, 2020.

McClannahan Lynn E., Krantz Patrica J., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i wycofywania, Gdańsk, 2016.

Wilczura B., Mowa i komunikacja społeczna małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – perspektywa rozwojowa, www.polskietowarzystwologopedyczne.pl, (dostęp: 1.03.2025).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Aktualności

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
ELF EDU® Dziennik
March 31, 2025
Prawo

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Nowe regulacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkola mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu edukacji dzieci. Choć zmiany wprowadzają wyższe wymagania, ich celem jest zapewnienie, że osoby pracujące w przedszkolach posiadają odpowiednie przygotowanie i kompetencje do pracy z najmłodszymi.
ELF EDU® Dziennik
March 24, 2025
Finanse

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Rozliczanie dotacji oświatowej jest procesem wymagającym przejrzystości, zgodności z przepisami i odpowiedniej dokumentacji. Właściwe rozliczenie zapewnia prawidłowe wykorzystanie środków publicznych.
ELF EDU® Dziennik
March 23, 2025
Edukacja

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Kompetencje cyfrowe to klucz do sprawnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają i stają się obecne w każdym aspekcie życia współczesnego człowieka. Dlatego ważne jest to, aby starać się rozwijać owe kompetencje już od najmłodszych lat. Nie należy tego mylić z bezrefleksyjnym korzystaniem z tabletów czy telefonów. Chodzi o mądre, świadome i bezpieczne wprowadzanie dziecka do świata narzędzi cyfrowych.
ELF EDU® Dziennik
April 1, 2025
Prawo

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Każde przedsięwzięcie, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak opieka nad dziećmi, wymaga dokładnego przygotowania. Chcąc stworzyć miejsce, które będzie nie tylko bezpieczne, ale i sprzyjające rozwojowi maluchów, odpowiadasz na rosnącą potrzebę rodziców, którzy pragną zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę w pierwszych latach życia. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie kroki, które należy podjąć, aby założyć żłobek w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na założenie przedszkola. Wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną, a także rosnący odsetek dzieci uczęszczających do tego typu placówek, stwarza możliwość rozwinięcia własnej działalności. Jednak, aby tego dokonać, konieczne jest spełnienie określonych wymagań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych. W artykule przedstawimy, jak zrealizować ten pomysł oraz omówimy najważniejsze regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Wprowadzenie dzienników elektronicznych w przedszkolach i żłobkach wiąże się z obowiązkiem przestrzegania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Placówki te przetwarzają dane dzieci, ich rodziców oraz personelu, co nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych informacji.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane.
Anna Dębicka
March 20, 2025
Szkolenia dla nauczycieli i specjalistów

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie terapii zajęciowej to nowoczesna przestrzeń szkoleniowa.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Aktualności

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Logopedia to nie tylko ćwiczenia artykulacyjne, ale także wsparcie w komunikacji, terapia mowy i języka oraz pomoc osobom w każdym wieku.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Finanse

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców.
Anna Dębicka
March 6, 2025
Prawo

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!

Zadbaj o najwyższe standardy opieki i edukacji w swojej placówce dzięki narzędziu, które usprawni pracę kadry, ułatwi codzienną komunikację z rodzicami i pozwoli lepiej dbać o rozwój dzieci.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

‍Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025